Dagwandelingen Florence

Dag 1: Architectuur
San Miniato al Monte
Santa Maria del Fiore ofwel Duomo:
1. Koepel
2. Koepel: nieuwe stijl of toch gotisch?
3. Lantaarn
4. Bekroning van de lantaarn
5. Kapellen rond de apsis in de Duomo
6. Façade van de Duomo
7. Campanile
Baptisterium (San Giovanni)
Plein voor de Duomo
Bargello (Palazzo del Podestà)
Palazzo Vecchio (Palazzo della Signoria)
Piazza della Signoria
Santa Croce
Piazza Santa Croce
Santa Maria Novella
Gevel van de Santa Maria Novella
Palazzo Davanzati
Palazzo Medici-Riccardi
Palazzo Strozzi
Palazzo Rucellai
Santi Apostoli
Parte Guelfa
Dag 2  Architectuur
Santissima Annunziata:
Rotonda van de Santissima Annunziata
Ospedale degli Innocenti:

1. Bouwgeschiedenis van het vondelingenhuis
2. Uitbreiding Ospedale na vertrek Brunelleschi
3. De gevolgen van de uitbreiding
4. Een vergelijking: gevels Ospedale San Matteo 
5. De proporties in de gevel van het Ospedale
6. Het Ospedale degli Innocenti en het Piazza
7. Achter de gevel van het Ospedale degli Innocenti
8. Museum Ospedale degli Innocenti
Santa Maria degli Angeli (Oratorium):
1. Santa Maria degli Angeli 
2. Brunelleschi’s stijl in het Oratorium
3. Het Oratorium na 1500
San Lorenzo:
1.   Bouwgeschiedenis
2.   Gevelontwerp Michelangelo
3.0 Oude Sacristie (Brunelleschi):
3.1 Uitgekiende belichting
3.2 De lantaarn
3.3 De cirkel, het vierkant en de verhoudingen
3.4 Doopkapel in Padua en de Oude Sacristie
3.5 De Oude Sacristie: renaissance of gotiek?
3.6 De betekenis  van de sacristie en het altaar
3.7 De stijl van tijdgenoten Michelozzo en Brunelleschi
4.0 De Nieuwe Sacristie of  Cappelle Medicee (Michelangelo)
4.1 De Nieuwe en Oude Sacristie
4.2 De nieuwe stijl
4.3 Michelangelo breekt met de regels van Vitruvius
5.0 Laurenziana bibliotheek:
5.1 Schoonheid versus functionaliteit
5.2 Leeszaal
5.3 Ricetto van de Laurenziana
5.4 Zuilen in de wand: een trompe l’oeil
5.5 De trap in het ricetto
Santa Croce:
1. De kerk Santa Croce
2. Pazzi-kapel
3. Porticus van de Pazzi-kapel
4. Piazza Santa Croce of Piazza degli Spettaccoli
Santa Felicita:
Barbadori-kapel of  Capponi-kapel

(Brunelleschi)
Santo Spirito:
1. Santo Spirito
2. De gevel van de Santo Spirito
3. San Lorenzo en  Santo Spirito: een vergelijking
4. Piazza Santo Spirito
Palazzo Pitti
Boboli-tuinen
Porta delle Suppliche (Uffizi)
Huis en atelier van Federico Zuccari
Dag 3: Beeldhouwkunst
Begin beeldhouwkunst in Florence:
Arnolfo di Cambio
Tino di Camaino
Andrea Pisano
Cambio’s beelden voor de portalen Duomo
Twee tombes Camaino
Baptisterium:
1.   Bronzen deuren
2.0 Eerste deur (Andrea Pisano)
2.1 Giotto en Andrea Pisano
3.   Competitie tweede deur
4.   Tweede deur (Ghiberti)
5.   Derde deur: Paradijspoort (Ghiberti)
Beelden voor steunberen Duomo:
1. Nanni di Banco en Donatello
2. Een gigant van terracotta
Porta della Mandorla (Duomo)
Museo dell” Opera del Duomo:
1.   Museo dell’Opera del Duomo
2.0 Vier evangelisten waaronder:
2.1 Lucas van Nanni di Banco
2.2 Johannes van Donatello
3.0 Vijf beelden voor de Campanile:
3.1 De profeten met en zonder baard (of schriftrol)
3.3 Jeremia
4.   Maria Magdalena
5.  Twee cantorie (Robbia en Donatello)
Orsanmichele:
Orsanmichele interieur:
1.   Orcagna
2.   Francesco da Sangallo
Beelden in nissen aan buitenzijde:
1.   Madonna della Rosa
2.0 Drie beelden van Ghiberti:
2.1 Johannes de Doper
2.2 Mattheüs
2.3 Stefanus
3.0 Drie beelden van Donatello:
3.1 Marcus
3.2 Sint-Joris
3.3 Lodewijk van Toulouse
Beelden van Nanni di Banco:
4.1 Eligius
4.2 Quattro Coronati
Andrea del Verrocchio:
5. Ongelovige Thomas
Baptisterium:
Tombe van Coscia
Twee kruisbeelden:
1.  Donatello (Santa Croce)
2.  Brunelleschi (Santa Maria Novella)
Santa Croce:
Cavalcanti tabernakel 
San Lorenzo Donatello:
1.   Oude Sacristie
2.0 Acht tondi of medaillons:
2.1 Vier verhalende over Johannes:
2.2 Johannes en zijn droom op Patmos
2.3 Opwekking van Drusiana
2.4 Marteling en Hemelvaart Johannes
3.   Vier apostelen in de lunetten
4.0 De nissen boven de twee deuren
4.1 De Heiligendeur en de Apostelendeur
Dag 4: Beeldhouwkunst
San Lorenzo Donatello:
1. Preekstoelen
2. Cenotaaf 
San Lorenzo Desiderio da Settignano:
Sacramenten tabernakel
Casa Buonarroti:
1.   Kruisbeeld (Michelangelo)
2.   Michelangelo in de tuin van de Medici
3.0 Twee reliëfs:
3.1 Strijdrelief
3.2 Madonna van de trappen
Bargello of Museo Nazionale:
1.   Bacchus (Michelangelo)
2.   Bacchus (Sansovino)
3.   Pitti Tondo (Michelangelo)
4.   Taddei Tondo (Michelangelo)
5.   Apollo (Michelangelo)
6.   Brutus (Michelangelo)
7.   David van marmer (Donatello)
8.   David van brons (Donatello)
9.   Duomo Pietà
10. David (Verrocchio)
11. Portret van een vrouw (Verrocchio)
Accademia Michelangelo:
1.1 De David van Michelangelo: een ware gigant
1.2 De commissie en de plaatsing van de gigant David
1.3 De plaatsing en de onthulling van de gigant
2.0 Michelangelo en zijn verdwenen bronzen kopie naar Donatello’s David
3.0 Michelangelo en zijn apostel Mattheüs
3.1 De Mattheüs: een perfecte illustratie van Michelangelo’s werkwijze
4.0 De vier slaven ofwel gevangenen
San Lorenzo Nieuwe Sacristie of Cappelle Medicee Michelangelo:
1. Nieuwe Sacristie of Cappelle Medicee:
2. Ontstaansgeschiedenis
3. Vier beelden op de twee tombes
4. Beelden van Lorenzo en Giuliano
5. Madonna met Kind
6. De ontdekking in 1976
Santa Croce:
Graf van Michelangelo
Palazzo del Vecchio:
1. Overwinning van Michelangelo
2. Invloed Overwinning op andere beeldhouwers
Putto met Dolfijn van Verrocchio
Piazza della Signoria (Vecchio):
1. Judit en Holofernes (Donatello)
2. Hercules en Cacus (Bandinelli) 
Uffizi:
Kopie van Laocoon (Bandinelli)
Santissima Annunziata:
Pietà (Bandinelli)
Loggia dei Lanzi:
1. Perseus  (Cellini)
2. Sabijnse Maagdenroof  (Giambologna)
Piazza Vecchio:
Neptunesfontein en de beelden (Ammanati)
Dag 5: Schilderkunst
Uffizi  Sala del Dugento:
Tronende Madonna met Kind:
Cimabue, Duccio en Giotto
Santa Croce:
1. Peruzzi -kapel en de Bardi-kapel (Giotto)
2. Baroncelli-kapel (Taddeo Gaddi)
3. Laatste Avondmaal refter (Taddeo Gaddi)
4. Cappella Bardi di Vernio (Maso di Banco en Taddeo Gaddi)
5. De pest en andere verschrikkingen en de invloed op de schilderkunst (S. Croce)
6. Oude en nieuwe stijl in de Santa Croce: Giotto, Taddeo Gaddi en Giovanni da Milano
Santa Maria Novella:
1.   Spaanse-kapel (Andrea da Firenze)
2.   Strozzi di Mantova-kapel (Orcagna)
3.   Triniteit van Masaccio
4.   Chiostre Verde (Uccello)
5.0 Strozzi-kapel (Filippino Lippi)
5.1 De frescocyclus met de heilige Philippus en Johannes de Evangelist
5.2 Johannes de evangelist wekt Drusiana tot leven en zijn martelaarschap
5.3 De wand met het altaar en de sarcofaag van Filippo Strozzi
5.4 Kostbare materialen en buon fresco
Tornabuoni-kapel (Ghirlandaio):
Linkerwand:
6.0 De kapel
6.1 De Tornabuoni’s
6.2 Het contract
7.   De frescocyclus in het algemeen
8.0 Zeven verhalen over Maria:
8.1 De verdrijving van Joachim.
8.2 Ghirlandaio een betere verteller dan Gozzoli: de verdrijving uit de tempel van Joachim
      (Ghirlandaio) versus de Aankomst van Augustus in Milaan (Gozzoli)
8.3 De geboorte van Maria
8.4 De presentatie van Maria en haar huwelijk
8.5 De aanbidding van de drie wijzen
8.6 De kindermoord en de dood van Maria
Rechterwand:
9.0 Zeven verhalen over Johannes de Doper:
9.1 De engel verschijnt aan Zacharias
9.2 Naamgeving
9.3 Visitatie Maria een Elisabeth
9.4 De geboorte van Johannes de Doper en zijn naamgeving
9.5 Prediking van Johannes de Doper
9.6 De Doop van Christus
9.7 Het banket van Herodes
10. De kruisribgewelven
Altaarwand:
11. De wand bij het altaar
12. Altaarstuk
13. Tumult bij de opening van de Tornabuoni-kapel voor het publiek 
Santa Maria del Carmine Brancacci-kapel:
1.  De kerk de kapel van Brancacci

2.  De schilders van de Brancacci-kapel
3.  Betekenis van de frescocyclus
4.  De fresco’s in de Brancacci-kapel
Rechterwand:
5.0 Zondeval en verdrijving uit het Paradijs
5.1 De cijnspenning
5.2 Petrus wekt de zoon Theophylus tot leven en wordt bisschop
5.3 Portretten tijdgenoten in de opwekking en de Sagra
Altaarwand:
6.0 Preek Petrus en het dopen
6.1 Petrus verdeelt aalmoezen
6.2 Petrus geneest met zijn schaduw
Linkerwand:
7.0 Genezing van de kreupele en opwekking van Tabita
7.1 Dispuut met Simon Magus en de Kruisiging van Petrus
8.  De evolutie van de schilderkunst van Giotto tot Masaccio
Sant’Apollonia refter (Andrea del Castagno):
Sant’Apollonia en de refter

Het fresco en het verhaal:
1.0 Laatste Avondmaal

1.1 Kruisiging
1.2 Graflegging
1.4 Sinopia
San Marco en de schilder Fra Angelico:
1.   Inwijding San Marco: Driekoningen op
 6 januari 1436
2.   Het hoofdaltaarstuk voor het koor
3.   De predella van het hoofdaltaarstuk
Het binnenhof:
4.   Kruisiging
5.   De fresco’s in de lunetten
6.   De kapittelzaal
De cellen van het dormitorium:
7.   De novicen (zuidzijde)
8.   De cellen van de monniken (oostzijde)
9.   De cellen van de lekenbroeders (noordzijde)
10. De dubbele cel van Cosimo
11. Twee Maria’s in de gangen van het dormitorium
Dag 6: Schilderkunst
Palazzo Medici-Riccardi Kapel van de drie koningen Benozzo Gozzoli (frescocyclus):
1.0 De kapel en het palazzo
1.1 Achtergrond en geschiedenis
1.2 Ligging, functie, vorm en driedeling
2.0 Betekenis van de fresco’s en het altaarstuk 
2.1 Gedicht, inscriptie vloer, portaal en altaarstuk
2.2 Symbolen en portretten
3.0 De frescocyclus en het altaarstuk
3.1 Overzicht fresco’s
3.2 De wanden
3.3 Koorruimte
3.4 Altaarstuk
Santa Maria del Fiore (Duomo):
Uccello en Andrea del Castagno:

Legeraanvoerders:
1. John Hawkwood en
2. Niccolò da Tolentino 
Ognissanti:
1.   De kerk

2.   Oorspronkelijk plek altaarstuk van Giotto
3.   De refter: Laatste Avondmaal (Ghirlandaio)
4.   Vespucci-kapel (Ghirlandaio)
5.0 Ghirlandaio en Botticelli:
5.1 Hiëronymus (Ghirlandaio)
5.2 Augustinus (Botticelli)
Santa Trinita en de kapel van Sassetti Ghirlandaio:
1.   Francesco di Tomasso Sassetti
      De Santa Maria Novella en de Santa Trinita
2.0 De kapel van Sassetti in de Santa Trinita
2.1 Voorzijde: het visioen van Augustus met de sibille Tibur en David
2.2 De vier sibillen in het gewelf van de kapel
3.0 Zes verhalen van de heilige Franciscus
3.1 Het verwerpen van aardse goederen
3.2 Bevestiging van de orderegels van de franciscanen
3.3 De sultan en de vuurproef
3.4 Franciscus ontvangt de stigmata
3.5 De opwekking van de zoon van de notaris
3.6 De begrafenis van Franciscus
4.   Het altaarstuk
5.   De muurgraven van Francesco Sassetti en Nera d’Corsi
Chiostro dello Scalzo Andrea del Sarto:
1. Het klooster en het binnenhof
2. Fresco’s van Andrea del Sarto vóór zijn vertrek naar Frankrijk
3. De fresco’s na zijn terugkeer uit Frankrijk
De refter van de San Salvi (Andrea del Sarto):
Laatste Avondmaal
Barbadori-kapel of Capponi-kapel in de
Santa Felicita (Pontormo)
1. De kapel
2. Het glas-in-loodraam
3. Het altaarstuk
4. De schilderingen in de pendentieven, koepel en binnengevel
5. Inhoud en betekenis van Pontormo’s werk in de kapel
Uffizi:
1. Het gebouw (architectuur Vasari)
2. Het ontstaan van het museum en de collectie
3. Giotto, Duccio en Cimabue Zaal 2; klik hier voor de plattegrond
4. Simone Martini en Ambrogio Lorenzetti Zaal 3; klik hier voor de plattegrond