Piazza Barberini en de Santa Maria della Concezione dei Cappuccini

We steken de straat over en lopen door de Via delle Quattro Fontane naar het noorden, slaan rechtsaf en komen dan bij het Palazzo Barberini.

Palazzo Barberini en een blik uit het venster op de ingang
mouseover
Palazzo Barberini Rome

foto’s: Daniel Spronk en UncaMikey

We hebben helaas geen tijd om naar binnen te gaan. Tegenwoordig herbergt het paleis een museum met een prachtige collectie schilderijen waaronder een beroemde van Caravaggio getiteld: ‘Judith en Holofernes’ en een bekende plafondschildering van Pietro da Cortona (Wikipedia).

Pietra da Cortona
groot formaat

Als je voor de grote gevel staat, zie je direct een merkwaardige omlijsting van een raam. Dit heeft Borromini gemaakt toen hij een tijd onder Bernini werkte. Zo’n aedicula om een raam, breekt in alle opzichten met wat Vitruvius, maar ook tijdgenoten van Borromini, voor goede en fatsoenlijke architectuur hielden. Ik ben benieuwd of jullie na alles wat je geleerd hebt mij kunnen uitleggen waarom deze aedicula rondom dit raam dat Borromini ontworpen heeft zo fout is volgens Vitruvius en Giovanni Pietro Bellori. Verder heeft Borromini ook nog een trap voor het Palazzo Barberini ontworpen.

Palazzo Barberini
Borromini trap

Foto’s: Khrawlings en Borromini trap: Nespyxd/Stefano

We vervolgen onze weg naar het noorden waar we dicht bij het Palazzo Barberni het Piazza Barberini al zien.

Piazza Barberini
livecam Piazza Barberini
mouseover
Piazza Barberini Triton-fontein

foto: Oleg Anisimov

Op het midden van het Piazza Barberini staat de Triton-fontein. De opdracht aan Bernini voor deze fontein kwam van de familie Barberini. Bernini zet Triton op een grote schelp die door vier dolfijnen gedragen wordt. Triton houdt met zijn handen een hoorn in de lucht, waar water uitstroomt. In zijn Metamorphoses beschrijft Ovidius hoe Jupiter opdracht gaf om de mensheid te straffen met een zondvloed. Neptunus zorgde voor een overstroming. Triton moet van zijn vader, Neptunes, op zijn hoorn blazen om aan de overstroming te herinneren. Bernini houdt zich nauwkeurig aan de beschrijving van Ovidius die opmerkt dat Triton zijn handen opheft met de schelp:

[…] waarvan de holle draaiingen tot wijde mond spiralen
en die, wanneer hij ver op zee zijn meesters adem voelt,
elk land en elke kust van oost tot west zijn klank doet horen.
Ook toen: zodra de natbebaarde lippen van de God
hem raakten en zijn tonen het bevel tot terugtocht zongen,
is hij door alle wateren te land, ter zee verstaan
en zo verstaan, dat hij ook al dat water heeft bedwongen.
Dan krijgt de zee weer land te zien, hoge rivieren weer
hun bedding, want hun water zakt; men ziet weer heuvels rijzen;
de bodem groeit en waar de golven wijken, stijgt het land
en na verloop van tijd laat ook het bos zijn kaalgespoelde
boomtoppen zien met slibberige slierten in het loof.
De wereld was dus teruggekeerd, […]

Uit: Ovidius, ‘Metamorphosen’, vertaald door M.d’Hane-Scheltema, Athenaeum-Polak&Van Gennep, Amsterdam, 1993 blz. 26-27.

Bernini
Fontein van Triton en voorstudie van de Triton 1642
mouseover

Triton-fontein Bernini

We lopen nu naar de Via Veneto waar we nog een kleine fontein, de fontein met de Bijen, van Bernini bekijken.

Bijenfontein en de drie bijen
mouseover
Bijenfontein Bernini

foto’s:  chunkygentleman’s en ex.novo

Hierna gaan we naar de Santa Maria della Concezione dei Cappuccini.

Santa Maria della Concezione dei Cappuccini Rome

Francois Marius Granet
kapucijners van de Santa Maria della Concezione 1818
Musee de Grenoble
Francois Marius Granet 1818 kapucijners van de Santa Maria della Concezione 1818 Musee de Grenoble

We dalen af naar de crypte van deze kerk en komen terecht in een griezelkabinet. De kapucijners hebben eeuwen lang de botten van vierduizend van hun monniken bewaard en tentoongesteld. Waar je ook kijkt, je ziet overal botjes, schedels en andere resten van de monniken.

grafkapellen
mouseover

Santa Maria della Concezione dei Cappuccini grafkapellen

Sommigen dragen zelfs de bruine pij van de orde over hun skelet. De onderdelen van de skeletten zijn op een bepaalde manier geordend zodat ze een aantal christelijke symbolen vormen.

 de dood met de zeis en de weegschaal

Santa Maria della Concezione dei Cappuccini de dood met de zeis en de weegschaal

Het graf van de kardinaal draagt het opschrift: ‘Wat jij bent, waren wij. Wat wij zijn, zul jij zijn.’ Als we de crypte verlaten, zal de monnik met zijn rammelend blikje er ons wel aan herinneren dat we wat geld moeten achterlaten. Ik stel voor wel wat minder dan bij de nonnen die een instituut van dove en stomme kinderen beheren in de Santi Quattro Coronati die we in het eerste programma hebben bekeken.

graf van de kardinaal

Santa Maria della Concezione dei Cappuccini graf van de kardinaal

foto: AmatarFoto

We lopen verder naar het noorden door de Via Porta Pinciano en komen dan bij de oude stadsmuren van Rome. Na de stadspoort zien we aan de overkant van de weg al een park dat naar een beroemde villa is genoemd: de Villa Borghese.

foto: Thomarob

De volgende bladzijde